UĞUR CANBOLAT
AHLÂK-I HASENE erleri iletişim konusuna önem verenler arasından çıkarlar. Çünkü hayatın tümü kendi içinde ve farklı bağlamlarda sürekli temas halinde olmayı gerektirir. Kişi ister istemez iletişim halindedir. Kimi yerde ileten kimi yerde de iletiyi alandır. Buna uyaranları sağlıklı olarak almak, doğru yorumlamak ve zamanında en doğal şekliyle mukabele etmek diyebiliriz.
İnsan anne karnına düştüğü andan itibaren verilen mesajları aldığından iletişim içerisindedir.
Güzel ahlak yolcuları ilmin, aklın ve hayatın verilerini vakti vaktine gecikmeden alarak gereğini yaparlar. Bu onlar için yaratılış donanımının hakkını vermektir.
Rabbimiz bizleri ve diğer varlıkları eksiksiz olarak tam bir mükemmellikte yarattığından kendimizi anlayarak, konumuzu tayin ederek, asılları tespit edip değişenleri belirleyerek önümüze tüm verileri koymalıyız.
Güzel ahlak yolcuları tefekkürün kuru kuru ve boş bir şekilde düşünmek değil veriler üzerinden vahye ve akla uygun sonuçlar çıkarmak için derin düşünce olduğunu bilirler. Bunu kesiksiz ve şaşmaz ölçüler içerisinde yapabilmek için kesin ve karışmayacak şekilde ayrıştırılmış beyan olan vahiy ile sürekli çevrimiçi olmalıdır.
Dışarıdaki zannî bilgilerle değişmez ilim olan vahyi yorumlamaya kalkışmanın iletişimi yanlış anlayıp tersinden işe başlamak olduğunun şuurunda olan yüksek erdem yolcuları zan içermeyen kesin bilgiyle yani burhan olan Kur’an-ı Kerim ile açıklarlar. Bu onlar için en başta lazım gelen ahlaki bir ilkedir.
Kur’an ile çevrimiçi olmayanların iletişimi ilk düğmeyi yanlış ilikleyen şaşkınlara benzemek olacağından bu duruma düşmekten kaçınırlar. İnanca şirkin karışmaması için bu kaçınılmazdır.
Duruma, ortama ve çevreye göre renk değiştirip uyumlanan münafıklardan olmamak için elzemdir.
Güzel ahlak yolcuları değişene imanın olmayacağını yakinen bildiklerinden değişmez asıl olan vahiyle iletişimi en başa koyarlar. Hiçbir bilgiyi O’nun üstüne çıkarmadan sahih bir niyet ve sönmez bir azimle önüne oturarak emirlerini alacak şekilde iletişim kurarlar. İlahi Kelam üst olduğundan sorumluluk bilincini elden bırakmazlar çünkü bu olmadığında onlar yine Kur’an’ı okumuş olurla ama Kur’an onlara bir şey söylemez. Kural ihlali yaparak Allah ile O’nun istediği biçimde ilişki kurulamayacağını bilirler. Yandan, öteden beriden gelen kandırmaya yönelik fısıltılara kulak asmamak doğru iletişimin sonucunda olabilir ancak.
Kur’an’da geçen her kavramın farklı bir anlam barındırdığını, kelimenin farklılığının anlam farklılığına delalet ettiğini kavradıklarından her birine yüksek bir dikkatle yönelirler. Resullerin öğretmeninin Cebrail olduğunu bilen bu kişiler Kur’an’ı kendine öğretmen yapmayı başardığında ancak iletişime geçebileceklerine müdriktirler.
Ayrıca Rabbimizin emirlerine uyarak, yasaklarından kaçınarak ibadetlerini yerine getirir ve bunu da iletişimin bir parçası sayarlar. Yine gözyaşı ile yanlışlarına nedamet getirerek tövbe etmenin ve duayı hiç elden bırakmamanın iletişimin devamı olduğunu kabul ederler.
Ey hakikat yolunun sürekli Kur’an’la çevrimiçi olmaya çalışan uyanık yolcusu!
Sen de güzel ahlak erleri ile istikamet üzere yol almayı gerçekten istiyorsan Kur’an-ı Kerim ile çevrimiçi olma gayretini arttırmalısın. Fahr-i Kâinat Efendimizin örnekliğinden şaşmamalısın. Fıtrata uygun yaşama kararlılığını pekiştirmelisin. İbadetlerine önem vermeli acizliğini idrak edip dua ile Rabbine sığınmaya devam etmelisin. Tövbelerini gözyaşlarınla desteklemelisin. Zikir olan vahyi hayatının her anında aklında bulundurup yürürlükte tutmalısın. Psikolojik bunalımlarını O’na arz etmelisin. Buhranlarını bu şekilde çözümlemelisin. İnsanlarla ve kâinat ile kurduğun sağlam ve ölçüye dayalı bağın Rabbin ile kurduğun ilişkide önemli olduğunu unutmamalısın. Heva denilen temelsiz boşluğu ve kendine yaslanma sarhoşluğunu ilahi prensiplerle doldurmalısın. Hayatında korkuya değil gerçek iletişim olan sevgiye yer açmalısın. Kur’an ile sahih iletişimini sağladığında orada anlatılan kıssaların izini sürerek kendinle olan iletişimi doğru temellere oturtmalısın. Gerçek imanın sağlıklı bir vahiy iletişiminden geçtiğini ve Rabbin ile şeytan ve zürriyetinden uzak iletişiminin ancak bu vahyi anladığında gerçekleşeceğini unutmamalısın.
Kısacası, Allah ile iletişimin ancak Kur’an ile sahih bir ilişki üzerinden gerçekleşeceğini bilmelisin.
17.10.2024